Kjøpsvilkår
Leveringstid
Leveringstiden kan variere. Spesifikke leveringsdatoer oppgis eller garanteres ikke.
Selv om vi vil gjøre alt vi kan for å sikre at bestillingen din leveres i tide, kan Luvia ikke holdes ansvarlig for forhold utenfor vår kontroll, som post- eller tollklareringsprosedyrer, høytider, dårlig vær, arbeidskonflikter, protester osv. Slike avbrytelser kan forårsake forsinkelser utover våre opprinnelige leveringsestimater.
Fraktprosess
Vi trenger mellom 1-2 virkedager i gjennomsnitt for å behandle bestillingen din. Noen varer kan ta lengre tid, spesielt rundt høytider, eller hvis bestillingen din inkluderer populære varer med lagerbeholdningsproblemer.
Når bestillingen din har gått videre til vår fraktavdeling, kan vi ikke gjøre endringer, inkludert endring av leveringsadresse. Vi sender kun til adressen som ble oppgitt ved utsjekk, med mindre vi har mottatt en e-post om adresseendring i god tid.
Vi sender kun på virkedager og sender ikke på lørdager, søndager eller helligdager. Når bestillingen din er sendt, vil du motta en e-post med fraktbekreftelse.
Sporing
Alle bestillinger behandles med sporingsnumre. Du vil motta en e-post med sporingsnummeret når bestillingen din er sendt.
For noen fraktselskaper kan det ta flere dager før sporingsinformasjonen oppdateres i systemet. Hvis bestillingen din ble lagt inn for mer enn 5 virkedager siden og det fortsatt ikke er informasjon om sporingsnummeret ditt, vennligst kontakt oss.
Tapte/stjålne/skadede pakker:
Luvia er ikke ansvarlig for tapte, stjålne eller skadede pakker. Hvis sporingsinformasjonen din viser at pakken ble levert til adressen din, men du ikke har mottatt den, vennligst rapporter det og/eller send inn en klage til ditt respektive fraktselskap.
Merk: Vi bruker tidsstemplingsinformasjon fra sporingslenken og leveringsbekreftelsen fra transportøren når vi vurderer skader eller returforespørsler, og vi kan kanskje ikke imøtekomme kravet ditt hvis det ikke er rapportert i tide.
Ansvarsfraskrivelse ved feil adresse:
Kjøperen er ansvarlig for å sikre at den oppgitte leveringsadressen er korrekt før bestillingen sendes. Vi starter behandlingen av bestillingen din umiddelbart, så hvis du oppdager en feil i adressen, ber vi deg om å kontakte oss på e-post så snart som mulig.
Tilbakemeldinger
Vi vil gjerne høre dine tilbakemeldinger, spørsmål eller bekymringer. Vennligst send oss en e-post på info@luvia.no for å fortelle oss hvordan vi gjør det. Vi tar dine tilbakemeldinger veldig seriøst og jobber alltid for å forbedre oss.
1. Avtalen
Denne avtalen består av salgsbetingelsene, opplysningene gitt i bestillingsløsningen, samt eventuelle særskilt avtalte vilkår. Dersom det foreligger motstridende opplysninger, vil det som er særskilt avtalt mellom partene ha forrang, så lenge det ikke strider mot ufravikelig lovgivning.
Avtalen utfylles også av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger er Luvia, e-post: info@luvia.no, og organisasjonsnummer: 930088102. Heretter omtales selgeren som selger.
3. Pris
Den oppgitte prisen for varen og tjenestene er den totale prisen som kjøper skal betale, inkludert alle avgifter og tilleggskostnader. Eventuelle kostnader som selger ikke har informert om før kjøpet, skal ikke belastes kjøper.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøper har sendt sin bestilling til selger. Avtalen er imidlertid ikke bindende dersom det foreligger skrive- eller tastefeil i selgers tilbud i nettbutikkens bestillingsløsning eller i kjøpers bestilling, og den andre parten innså eller burde ha innsett at det var en feil.
5. Betaling
Selger kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den sendes til kjøper.
Ved bruk av kreditt- eller debetkort kan selger reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling, og kortet vil bli belastet samme dag som varen sendes.
For betaling med faktura, utstedes fakturaen til kjøper ved forsendelse av varen, med en betalingsfrist på minimum 14 dager fra mottak.
Kjøpere under 18 år kan ikke benytte seg av betalingsalternativet med faktura.
6. Levering
Levering anses som fullført når kjøper, eller en representant for kjøper, har mottatt varen.
Dersom leveringstidspunktet ikke er angitt i bestillingsløsningen, skal selger levere varen til kjøper uten unødig opphold, og senest innen 30 dager etter at bestillingen ble gjort. Varen skal leveres til kjøpers adresse med mindre annet er spesielt avtalt mellom partene.
7. Risiko for varen
Risikoen for varen overføres til kjøper når kjøper, eller en representant for kjøper, har mottatt varene i samsvar med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøper angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøper må gi beskjed til selger om bruk av angreretten innen 14 dager fra angrefristen starter. Alle kalenderdager teller i fristen, og hvis den utløper på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, forlenges den til nærmeste virkedag. Angrefristen anses som overholdt hvis meldingen sendes før fristen utløper. Kjøper har ansvar for å bevise at angreretten er gjort gjeldende, så meldingen bør sendes skriftlig (angreskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer, fra dagen etter varen er mottatt.
- Ved abonnement eller regelmessig levering av identiske varer, fra dagen etter første levering er mottatt.
- Ved kjøp som består av flere leveranser, fra dagen etter siste leveranse er mottatt.
Dersom selger ikke har informert om angreretten og standard angreskjema før avtaleinngåelse, forlenges angrefristen til 12 måneder etter den opprinnelige fristen. Hvis selger gir informasjonen i løpet av denne perioden, utløper fristen 14 dager etter kjøper har mottatt opplysningene.
Når angreretten benyttes, må varen returneres til selger uten unødig opphold og senest 14 dager etter at melding om angrerett er gitt. Kjøper dekker returkostnadene, med mindre annet er avtalt eller selger ikke har opplyst at kjøper skal dekke disse kostnadene. Det kan ikke pålegges gebyr for bruk av angreretten.
Kjøper har rett til å prøve eller teste varen for å fastslå dens art, egenskaper og funksjon uten at angreretten bortfaller. Hvis prøvingen går utover det som er forsvarlig, kan kjøper bli ansvarlig for en eventuell reduksjon i varens verdi.
Selger er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøper uten unødig opphold, og senest 14 dager etter å ha mottatt melding om kjøpers beslutning om å benytte angreretten. Selger kan holde tilbake betalingen til varene er mottatt eller til kjøper har fremlagt dokumentasjon på at varene er returnert.
9. Forsinkelse og manglende levering – kjøpers rettigheter og frist for å melde krav
Hvis selger ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen, og dette ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, kan kjøper etter reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 kreve ulike misligholdsbeføyelser. Dette kan inkludere å holde tilbake betalingen, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selger.
For å sikre bevis bør krav knyttet til misligholdsbeføyelser fremmes skriftlig (f.eks. via e-post).
Oppfyllelse
Kjøper kan fastholde kjøpet og kreve at selger oppfyller avtalen. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse hvis det foreligger en hindring som selger ikke kan overvinne, eller hvis oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for selger at det står i vesentlig misforhold til kjøpers interesse. Hvis hindringen opphører innen rimelig tid, kan kjøper likevel kreve oppfyllelse.
Kjøper mister retten til å kreve oppfyllelse hvis det drøyer urimelig lenge før kravet fremmes.
Heving
Hvis selger ikke leverer varen innen avtalt leveringstid, må kjøper sette en rimelig tilleggsfrist for levering. Dersom selger fortsatt ikke leverer innen tilleggsfristen, kan kjøper heve avtalen.
Kjøper kan heve avtalen umiddelbart hvis selger nekter å levere varen, hvis levering til avtalt tid var avgjørende for inngåelsen av avtalen, eller hvis kjøper har informert selger om at leveringstidspunktet er avgjørende.
Dersom varen leveres etter tilleggsfristen eller etter det avtalte kritiske leveringstidspunktet, må krav om heving fremsettes innen rimelig tid etter at kjøper ble informert om leveringen.
Erstatning
Kjøper kan kreve erstatning for økonomisk tap som følge av forsinkelsen, med mindre selger kan bevise at forsinkelsen skyldtes en hindring utenfor selgers kontroll som ikke med rimelighet kunne ha vært forutsett ved avtaleinngåelsen, unngått, eller overvunnet konsekvensene av.
10. Mangel ved varen – kjøpers rettigheter og reklamasjonsfrist
Dersom varen har en mangel, må kjøper varsle selger innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom dette gjøres innen to måneder fra mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen. Hvis varen eller deler av den er ment å vare betydelig lenger enn to år, er reklamasjonsfristen fem år.
Hvis det foreligger en mangel som ikke skyldes kjøper eller forhold på kjøpers side, kan kjøper etter reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 6, avhengig av omstendighetene, holde kjøpesummen tilbake, kreve retting eller omlevering, be om prisavslag, heve avtalen, og/eller kreve erstatning fra selger.
Reklamasjon til selger bør skje skriftlig.
Retting eller omlevering
Kjøper kan velge mellom å kreve at mangelen rettes eller at det leveres en tilsvarende vare. Selger kan imidlertid avvise kravet hvis det er umulig å gjennomføre eller medfører urimelige kostnader. Retting eller omlevering skal skje innen rimelig tid. Selger har normalt ikke rett til å forsøke å avhjelpe mangelen mer enn to ganger.
Prisavslag
Hvis mangelen ikke rettes eller varen ikke omleveres, kan kjøper kreve et passende prisavslag. Forholdet mellom den nedsatte prisen og avtalt pris skal tilsvare forholdet mellom varens verdi i mangelfull tilstand og i kontraktsmessig stand. I spesielle tilfeller kan prisavslaget settes lik mangelens betydning for kjøper.
Heving
Kjøper kan heve kjøpet dersom mangelen ikke blir rettet eller omlevert, og mangelen ikke er uvesentlig.
Selgers rettigheter ved kjøpers mislighold
Hvis kjøper ikke betaler eller oppfyller andre plikter i henhold til avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selger eller forhold på selgers side, kan selger etter reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 9 holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, heve avtalen, og/eller kreve erstatning. Selger kan også kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr, og et rimelig gebyr for uavhentede varer, avhengig av omstendighetene.
Oppfyllelse
Selger kan fastholde kjøpet og kreve at kjøper betaler kjøpesummen. Hvis varen ikke er levert, mister selger retten til å fremme kravet dersom det drøyer urimelig lenge før det gjøres.